(Kirjoitettu shinkansenissa välillä Tokio - Sakudaira maanantai-iltana 30.4.2012.)

Päästäksemme Naritan lentokentältä Tokion keskustaan tarvitsimme heti ensimmäiset junalippumme. Marssimme siis JR Linesin lipunmyyntitoimistoon. Meille ehdotettiin NEX + 2 000 ¥ Suica-kortti -yhdistelmää. Nex-osuus maksoi 3 000 ¥ ja sisälsi edestakaiset matkat Narita Express –junalla Naritan lentokentältä Tokion keskustaan (vaihtoehtoisia pysäkkejä mm. Shinjuku ja Tokio). Suica-kortti vastaa suomalaista HSL-matkakorttia, jolle ladataan arvoa ja käytetään matkojen mukaisesti. Suica-kortille ladatusta 2 000 ¥:stä on 500 ¥ panttia, jonka saa takaisin palauttamalla kortin johonkin JR:n toimistoon. NEX-suica –yhdistelmä on voimassa 2 viikkoa. Suicalla pääsee Tokion alueella liikkumaan niin junissa, metrossa, busseissa ja ilmeisesti myös joillakin vesibusseilla. Lisäksi sillä voi ostaa juotavia asemien automaateista ja maksaa matkatavaroiden lokerosäilytyksestä asemilla.


 
Tämä NEX-suica –yhdistelmä on palvellut erinomaisesti meitä, koska yhdistelmän lisäksi tarvitsimme vain yhdet toiset junaliput: matkalle Sakun kaupunkiin ja takaisin. Suica-kortin saldon tilanteen voi aina tarkistaa joka asemalla lippuautomaateista, joista pienen arvailun jälkeen löytää kyllä oikean napin saldolle (Tokion päärautatieaseman automaatissa piti painaa “Charge”-nappia). Ensimmäisen kerran yrittäessämme samaa Shinjuku-Gyounmae –asemalla meitä avusti japanilainen nuori herrasmies, joka etsi saldon automaatin japaninkielisestä osiosta ja sanoi anteeksipyydellen, että  “…because I am  Japanese and can read Japanese.” Kohteliaisuuden huippu kyllä. Suosittelen Suica-korttia lämpimästi Tokion alueella suihkaaville matkalaisille. Pidemmille matkoille kannattanee hankkia esim. Japani-passi tai JR East –passi, joista minulla ei ole kokemusta. Passin hankkiminen olisi tullut meille liian kalliiksi, kun Tokion sisäisten matkojen lisäksi käymme tosiaan luotijunalla eli shinkansenilla vain Sakussa n. 100 kilometrin päässä Tokiosta (yhdensuuntainen matka-aika 1 h 15 min, Japani-passi kannatta hankkia jos matkustaa Shinkansenilla yhteen suuntaan n. 3 tuntia joka vastaa matkaa Tokiosta Kiotoon).


 
Japanissa on muuten vasemmanpuoleinen liikenne. Tämä hämmentävä yksityiskohta oli jäänyt minulta täysin pimentoon ennen asian valkenemista Shinjukussa. Liikenteen vasemmanpuolisuus koskee kävelijöitäkin siinä mielessä, että mm. portaissa pitää ryhmittyä vasempaan reunaan. Samoin kävelyteillä ja ylittäessä suojateitä. Teiden kapeuden takia jalkakäytävät ovat kokemuksemme mukaan usein vain maalattu tien reunaan, usein vain toiselle puolelle. Erotuksena suomalaisista jalkakäytävistä, jotka on erotettu turvallisuussyistä itse autotiestä korotuksella. Autot ovat hämmentävän hiljaisia, mikä johtunee kyllä suurelta osin sähkö- ja hybridiautojen yleisyydestä. Näimme tänään jopa jeepin, joka kulki sähköllä.



Oman piristävän piiputuksensa Tokion äänimaailmaan tuovat laulavat liikennevalot: ainakin Shinjukussa ylitimme suurimpia risteyksiä vihreän valon klassisen musiikin säestyksellä. Musiikkia käytettiin myös Shinjukun puistossa ilmoituksena puiston sulkeutumisesta: http://classic-midi.com/midi_player/uta/uta_hotaru.htm. Hyvin huomaavaista, hyvin sujuvaa, hyvin japanilaista. Täytyy tutkia kotona tarkemmin, käytetäänkö samaa kappaletta laajemminkin ilmoituksena paikkojen sulkeutumisesta tai muuten.